Kettlebell training

 

Wat is Kettlebell eigenlijk? 

 

Een kettlebell is een trainingsgewicht van gietijzer. Het ziet er uit als een ouderwets kanonskogel met daaraan een handvat. Van oorsprong wordt de kettlebell ook wel "girya" of "ball of strength" genoemd en is ontstaan in het oude Rusland. De eerste geregistreerde vermelding van het woord girya, wat traditioneel Russische gewicht van gietijzer betekent, was in 1704 in een Russisch woordenboek. Kettlebells zijn verkrijgbaar vanaf 4 kg tot meer dan 40 kg, telkens in stappen van 4 kg. Oorsponkelijk werd het gewicht gemeten in Poods (Russische pond), wat een Russische gewichtsaanduiding is. Eén Pood is gelijk aan 16 kg.

 

Kettlebells van gietijzer komen van origine uit Rusland. Hier trainen de militairen met deze zogenaamde kanonskogels met handvaten om fysiek sterk te worden. Honderden jaren geleden wisten ze al in Rusland dat de gietijzeren kettlebell uiterst effectief het menselijk lichaam traint. Door een artikel in 1913 in het populaire Hercules fitness tijdschrift steeg de erkenning van de kettlebell als kracht- en trainingsgewicht en als hulpmiddel om gewicht te verliezen. Van 1940 tot de jaren 80 werd kettlebell tillen of heffen de nationale sport van Rusland en werd het geïntroduceerd op scholen en universiteiten, maar zonder echte duidelijke regelementen. In 1985 werd het een formele sport in Rusland, met de naam girevoy sport (kettlebell sport) en werden in de USSR de eerste nationale kampioenschappen gehouden met officiele voorschriften. Kettlebells worden gebruikt door topsporters, atleten, militairen en trainings liefhebbers. Vandaag de dag neemt over de hele wereld de populariteit nog steeds toe en zien we dat veel mensen trainen met behulp van kettlebells thuis en in sportscholen en sportclubs. En dat terwijl ongeveer 10 jaar geleden haast niemand buiten het oude USSR wist wat een kettlebell was.

 

Je kunt buiten conditie en kracht opbouwen, ook een warming up doen met kettlebells. Doe  bijvoorbeeld de Halo, Squat, Lunge. Goodmorning, Russian twist en de Windmill als warming up. Door laag in het gewicht te zitten, maar wel intensievere bewegingen te maken, kan je je lichaam soepeler maken en maak je de spieren mooi warm. Nu heeft niet iedereen een kettlebell in zijn/haar bezit. dat geeft niet. De natuur kan je ook andere middelen aanreiken.....of gebruik je rugzak. Creativiteit helpt je een stapje vooruit.

 

Welke oefeningen kun je onder andere doen met een Kettlebell en bij welke spiergroep?

 

Benen en billen:

- Goblet Squad

- Kettlebell Swing

- Kettlebell Deadlift

- Kettlebell Lunge

- Kettlebell Clean

- Kettlebell High Pull

- Kettlebell Thruster

 

Rug en biceps:

- Kettlebell Row

 

Borst en triceps:

- Kettlebell Push-up

 

Schouders:

- Kettlebell Halo

- Turkisch Get Up

- Kettlebell Slingshot

- Kettlebell High Pull

- Kettlebell Military Press

- Kettlebell Thruster

 

Buikspieren en onderrug (Core):

- Kettlebell Goodmorning

- Kettlebell Windmill

- Turkisch Get Up

- Russian Twist

 

Zoals het je misschien is opgevallen, komen bij meerdere spiergroepen de zelfde oefeningen voor. Dat is onder andere de kracht van Kettlebell. Je traint met 1 oefening meerdere spiergroepen.

Het mooie van Kettlebell is: je hebt relatief weinig werkruimte nodig (zorg er wel voor dat je een veiligheids zone om je heen hebt, zodat andere en jezelf, geen blessure kunnen oplopen), je kan het in principe overal doen (tuin, parkeerplaats, strand (zorg wel voor stabiele ondergrond) of in huis), de oefeningen zijn multifunctioneel en zeer effectief.

 

Kettlebell kan je helpen bij afvallen, buikvet verbranden, conditie opbouwen, spieropbouw, helpt bij rugklachten en helpt je bij het opbouwen van een mentale focus (concentratie op waar je mee bezig bent en het bewust ermee bezig zijn).

 

Heb je interesse en wil je dit gaan doen, ga dan opzoek naar een sportclub, welke getrainde personal trainers hebben. Laat deze je helpen, zeker in het begin bij de technieken. Een ongelukje zit nog steeds in een klein hoekje.