Do's en dont's bij wandelen

Wandelen heeft vele voordelen. Het is goed voor je gezondheid en je conditie, je valt ervan af. je wordt er happy van, het is verslavend, het geeft je rust, je geniet van de mooie omgevingen, het helpt je bij onrust/stress/spanning. Al met al, wat is er niet leuk en mooi aan wandelen. 

Een mooie uitspraak, welke ik onlangs tegen kwam is; "Wie kan lopen, kan ook wandelen". In grote lijnen deel ik deze mening, al zijn er natuurlijk uitzonderingen hierop. Maar alles kan je leren....Wedden! Dat je dit ook kan.

 

Alleen zijn er wel een aantal zaken waarop men moet letten bij het wandelen, de zogenoemde Do's en Dont's. Deze zijn belangrijk voor jou veiligheid en voor de veiligheid van een ander, maar ook voor het milieu en natuur. Dus probeer je zoveel mogelijk aan onderstaande spelregels te houden (soms is er een situatie dat het niet kan, dat moeten we dan maar zo nemen zoals het is).

 

  • Het is een ongeschreven regel, maar ik wil toch hiermee beginnen. Als je op de openbare weg loopt en voertuigen en fietsen zijn op dezelfde weg vlak aanwezig, loop dan aan de linkerzijde. Hierdoor ben jij goed zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer, jij ziet deze ook beter en de kans dat je een schrikreactie krijgt door verkeer welke van achter komt, is vele malen kleiner. En als jij niet schrikt, zal de bestuurder ook niet schrikken en dus is de verkeerssituatie veiliger. Probeer hier dus zo veel mogelijk rekening te houden. Indien de rechterzijde veiliger is dan de linker, kies dan ten alle tijden de veiligste kant.
  • Wil je gewoon een blokje om dan heb je aan lekker zittende schoenen en goede zin genoeg. Wil je een stap verder, zorg dat je de juiste outfit aan hebt. Klinkt stom, maar op bergschoenen ga je niet rennen en het is ook niet raadzaam om op sneakers door het bos te lopen. Laat je dus goed informeren en pas schoenen, ze moeten echt goed zitten. Je zult maar iets te krappe schoenen kopen en na 5km door de bossen niet meer verder kunnen door blaren. Maar ook qua broek en shirt/trui kunnen grote verschillen zitten. Dit heeft te maken met je doel. ga je gewoon wandelen, draag iets makkelijks. Ga je marathon rennen, draag dan kleding welke geschikt hiervoor is. Vaak kan je op websites gericht zoeken naar specifieke informatie over kleding en schoenen, maar ga altijd passen in een fysieke winkel en laat je goed informeren. Neem hier de tijd voor. Een miskoop is zo gedaan.
  • Loop je door het natuur, respecteer de geldende regels. Vaak zie je in de bossen de aanduiding staan dat er een stiltegebied is, hier mag je dus niet door heen lopen. Doe dit dan ook NIET. Je verstoord hiermee de doelstelling waarom dit aangegeven is (winterslaap, broedseizoen, of gewoon even een plek voor de dieren zelf). Zie je een situatie, waardoor je gedwongen bent dit wel te doen (dier in nood, beginnend brandje) dan kan je deze regel overslaan en met de veiligheid voor jezelf in het oog houdend, de situatie proberen te beperken. Veiligheid staat ten alle tijden voorop.

 

  • Ikzelf loop regelmatig door bosrijk gebied. Daarom heb ik dus ook vaak een rugzak bij me (zie wandeluitrusting), hierin zit altijd een plastic tas. Deze gebruik ik om onderweg eventuele zwerfafval van je voorgangers mee te nemen. Sommige begrijpen helaas nog steeds niet, dat op moment dat we gaan wandelen in de natuur, we eigenlijk wandelen in de slaapkamer van onze fauna en flora. Wees niet zo stom, en probeer deze mooie gebieden schoon te houden. Dit is ook goed voor onze eigen toekomst.
  • Zorg ervoor dat je niet vlak voor een goede stevige wandeling,  nog gaat eten. Laat hier minimaal een uur tussen zitten. Het voorkomt verkrampingen, zuur aanvallen, misselijkheid. Water drinken is natuurlijk wel goed voor je.
  • Neem altijd een goed opgeladen telefoon (met abonnement of voldoende beltegoed mee), in geval van calamiteiten is het belangrijk dat je kan bellen, maar ook dat je gebeld kan worden als instanties meer informatie nodig hebben. De modernere telefoons hebben vaak ook de mogelijkheid om je exacte positie te bepalen, waardoor je nauwkeurig aan kan geven waar je je bevindt. 

 

  • Voor sommige manieren van wandelen en lopen, dien je een cursus gevolgd te hebben. Bijvoorbeeld als je in het buitenland gaat bergwandelen, kan het zijn dat men een bewijs van je vraagt of je getraind bent hierin (of in elk geval een gedegen kennis hebt op gedaan). Informeer hier dus naar voor je op weg gaat.
  • Wil je gewoon lekker wandelen, probeer je dan aan te melden bij een wandelclub. A is het fijn als er iemand bij je is in geval van en B zo krijg je ook binding met andere lopers en kun je ervaring uitwisselen. We moeten blijven leren om verder te komen.

 

In de loop van tijd zullen er vast punten bij komen, hou dit dus goed in de gaten.